loading...
خانه خبر(جی 10)
آخرین ارسال های انجمن
دانشجویان پزشکی بازدید : 107 دوشنبه 22 دی 1393 نظرات (0)

 

اخبار اجتماعی ، تهران در ناهنجاری رتبه اول کشور : وزیر کشور گفت: تهران در ناهنجاری ها و بزهکاری ها رتبه اول کشور را دارد. به هر میزان که در تهران جذب سرمایه و توسعه داشته ایم، ناهنجاری و بزهکاری نیز رشد کرده است.
 
به گزارش ایران مطلب به نقل از فرارو : شهر تهران چیزی در حدود یازده میلیون نفر جمعیت دارد. این شهر یازده میلیونی با مسائل و مشکلات یک شهر بزرگ روبروست؛ از آلودگی های محیط زیستی گرفته تا ناهنجاری ها و مشکلات اجتماعی. دکتر هادی معتمد، آسیب شناس اجتماعی، در گفتگو با فرارو معتقد است: مسائل و مشکلات اجتماعی همواره وجود داشته است. اما آنچه در تمام دوره ها اهمیت دارد این است که آیا ما می خواهیم این مشکلات را ببینیم یا نه.
 
معتمد با اشاره به آمارهایی که از مشکلات اجتماعی در رسانه ها به گوش می رسد، گفت: در مرحله اول ما باید ببینیم این آمارها چه هستند و از سمت چه کسانی بیان می شوند. اینکه تهران رتبه اول در ناهنجاری و بزهکاری در کشور را دارد، نسبت به به آمارهایی که متخصصان علوم اجتماعی دارند، متفاوت است، چرا که طبق آمارهای دیگری، شهرهای مذهبی بیشترین بزهکاری را در سطح کشور دارند. اما اگر این آمار را به صورت کلی در نظر بگیریم، مسلما تهران بیشترین مسائل و مشکلات شهری را درون خود دارد. دلیل این امر رتبه نخست تهران در عمده مشکلات شهری است؛ تهران در هرچیزی اول است. مشخصا چنین شهری با چنین جمعیت و تکثر فرهنگی چنین مشکلاتی را درون خود جای می دهد.
 
تهران؛ شهری چندفرهنگی
 
هادی معتمد در ادامه اظهار کرد: سکونتگاه های غیر رسمی(حاشیه نشینی)، حضور اقوام گوناگون در سطح شهر، وجود خرده فرهنگ های گوناگون در میان مردم، بیکاری و بسیاری عوامل دیگر تهران را بدل به شهری آسیب پذیر کرده است. یک دستی و هماهنگی ای که در سایر شهرهای ایران وجود دارد، در تهران دیده نمی شود. در تهران اکثریتی وجود ندارد، بلکه این شهر یک شهر چند فرهنگی (Multi Culture) است. تضارب عقاید و تفاوت فرهنگ ها و اقوام در تهران همگی توانسته اند آسیب هایی اجتماعی را بسازند بدون آنکه مدیریت و کنترلی سالم داشته باشند.
 
این آسیب شناس اجتماعی در رابطه با نقش دولت ها در مشکلات و مسائل اجتماعی، توضیح داد: اگر می بنیم که در دولت فعلی مسائل و مشکلات با زبانی صریح تر بیان می شوند، دلیل آن این است که این دولت تلاش می کند این مشکلات را ببیند. دیدن و ندیدن مشکلات چیزی است که به آن ها اهمیت می دهد و تلاش می کند تا آن ها را رفع کند.
 
معتمد همچنین گفت: در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی سخن گفتن از آسیب ها گسترش پیدا کرد. این آسیب ها بیشتر مورد توجه قرار گرفتند و اجازه بازگو کردن آن ها به متخصصان و رسانه ها داده شد. این مشکلات و مسائل اما در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به هیچ عنوان در الویت نبود. در آن هشت سال آسیب ها شیوع بیشتری پیدا کردند، چون به حال خود رها شده بودند و نهادی نبود که آن ها را ببینید و برایشان چاره بیاندیشد. این وضعیت در دولت آقای روحانی تغییر کرده است، چون دولت و مسئولین خواسته اند که مشکلات و مسائل دیده و شناسایی شوند.
 
وی تصریح کرد: اما به صورت کلی، سیر بروز آسیب ها در دهه های اخیر تغییری نداشته اند، مگر در جاهایی که دولت ها رهایشان کرده باشند و این که آمارها و رسانه ها از آسیب ها سخن می گویند لزوما به معنای داشتن آمار جدید و یا تغییر در آن ها نیست، بلکه به دلیل دیده شدن آسیب ها است.
 
بیکاری، اعتیاد، طلاق
 
سه مشکل عمده در دهه های اخیر در کشور ما وجود داشته است؛ بیکاری، اعتیاد و طلاق. این سه آسیب به صورت بیشتری در شهر تهران دیده می شود. در کنار این سه آسیب می شود به آسیب های حوزه آموزشی، رباخواری های گسترده و روابط بیمارگونه و ناصحیح میان جنسیتی نیز اشاره کرد.
 
چه کسی مسئول است؟
 
هادی معتمد در پاسخ به این سئوال که مشکلات از کجا ناشی شده و حل و فصل آن وظیفه چه کسی است توضیح داد: باید ببینیم چه کسی این مشکلات را ایجاد کرده است. جامعه شهری به طور کلی مشکلات و مسائل زیادی تولید می کند. دولت و یا سایر نهادهای مسئول وظیفه اشان کنترل مشکلات است و نه حل و اصلاح آن. مهم ترین نقش دولت در این میان آن است که بین نهادها و ارگان ها هماهنگی ایجاد کند. آیا غیر از این است هیچ کس جز خود مردم نمی توانند به داد مسائل و مشکلاتشان برسند؟ حل مشکلات شهری مانند تهران، و یا سایر شهرها نیز صرفا از عهده مردم برمی آید. نقش NGOها و آموزش در این میان بسیار اهمیت دارد. همچنین تلاش برای فهم فرهنگ شهرنشینی که به تلاش و خواست مردم بستگی دارد.
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سایت تفریحی و خبری خانه خبر (جی10) خوش آمدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20730
  • کل نظرات : 271
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 3948
  • آی پی امروز : 224
  • آی پی دیروز : 412
  • بازدید امروز : 994
  • باردید دیروز : 1,569
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,302
  • بازدید ماه : 14,785
  • بازدید سال : 257,210
  • بازدید کلی : 9,684,565
  • کدهای اختصاصی
    خانه خبر