در ابتدا درمورد اینکه پروتئین چیست، علت اهمیت آن چیست و در کجا وجود دارد صحبت می کنیم. ممکن است شما بدانید چه غذاهایی حاوی پروتین هستند، اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که واقعا پروتئین چیست و چرا خوردن روزانه ی آن برای بدن لازم است؟

در واقع پروتئین یک جزء اساسی در یک رژیم غذایی سالم است. بیشتر ما از زمان کودکی با آن آشنا شده ایم، احتمالا از وقتی که به ما گفته می شد گوشت ما را «بزرگ و قوی» می کند.

در حالیکه بحث های زیادی درمورد اینکه چه کسی کلمه «پروتئین» را بوجود آورده وجود دارد (این لغت اولین بار در سال ۱۸۳۸ در میان لغات علمی پدیدار شد)، در اینکه این کلمه از یک لغت یونانی (پروتو) به معنای اولین ردیف یا اولین وضعیت گرفته شده، هیچ اختلاف نظری نیست و نشان دهنده ی اهمیت زیاد پروتئین در زندگیست.

پروتئینها از چه چیزی تشکیل شده اند؟

همه ی پروتئین هایی که می خورید (و پروتئینی که در بدنتان وجود دارد) از واحدهای کوچکی بنام اسیدهای آمینه تشکیل شده اند. غالبا اسیدهای آمینه را به عنوان «بخش های اساسی سازنده ی پروتئین» توصیف می کنند، چرا که با گرد هم آمدن این واحدهای کوچک به شکل های مختلف، پروتئین بوجود می آید.

می توان اسیدهای آمینه را مانند حروف الفبا تصور کرد. ما برای ساختن لغاتی که می نویسیم و صحبت می کنیم، تنها از ۳۲ حرف استفاده می کنیم. بعضی از لغات کوتاه و بعضی بلندند، اما ما با همین ۳۲ حرف میلیون ها کلمه می سازیم. مرحله ی آخر ترکیب حروف، لغاتی هستند که هر کدام صداها و معنای خاص خود را دارند.

به همین ترتیب؛ ۲۰ نوع اسید امینه وجود دارد که با قرار گرفتن در کنار هم، پروتئین ها را می سازند،  یکی همان پروتئین هایی که شما می خورید، و دیگری همان هایی که توسط بدنتان ساخته می شوند. و همانطور که برای ساختن یک کلمه از همه ی ۳۲ حرف استفاده نمی کنیم، بیشتر پروتئین ها هم شامل تمام ۲۰ نوع اسید آمینه نیستند.

اما همانطورکه حروف با قرار گرفتن در کنار هم کلمات را می سازند، اسید آمینه ها هم می توانند در شکل ها و طول های مختلف کنارهم قرار گیرند (مثلا از تعداد کم تا چند هزارتایی) و پروتئین های مختلف را بسازند. و توالی اسیدآمینه ها، به هر پروتئین یک هدف و معنای خاص می دهد، زیرا ساختار نهایی زنجیره ی اسید آمینه ها مشخص می کند که آن پروتئین چیست و چه خواهد کرد.