loading...
خانه خبر(جی 10)
آخرین ارسال های انجمن
دانشجویان پزشکی بازدید : 205 پنجشنبه 10 دی 1394 نظرات (0)

مجله سیب سبز: چاقی و اضافه وزن، بی میلی جنسی، افزایش چین و چروک، دردهای بی امان قاعدگی و ترس از زایمان طبیعی این روزها به بزرگ ترین کابوس های دختران و زنان تبدیل شده است؛ بیماری هایی که می توانند تاثیری عمیق بر روند زندگی زنان بگذارند و در صورت تداوم و عدم درمان به مرور صدمات جبران ناپذیری بر زندگی زناشویی و کانون گرم خانواده می گذارند.
بنا به گزارش آکاایران : پخش فصل چهارم از سریال پایتخت و حضور منگ هانگ چانگ، بازیگر چینی در نقش چوچانگ، همسر ارسطو و توصیه های او به آداب و رژیم غذایی مردم چین و تاثیر طب سنتی و سوزنی چین در درمان بیماری ها بهانه ای به دست مان داد تا راهکارهای درمانگران طب سنتی چین را برای درمان شایع ترین و رایج ترین بیماری ها و اختلال های زنان در گفت وگو با دکتر رضا حشمت، رئیس انجمن طب سوزنی ایران بررسی کنیم.

نسخه های طب چینی  برای درمان چاقی
سازمان بهداشت جهانی از طب چینی به عنوان یک شیوه درمانی کمکی در کنار رژیم درمانی نام می برد در حالی که متخصصان طب سنتی چین و طب سوزنی در جهان مدعی اند که این شیوه درمانی با نگاه جامعی که دارد می تواند به عنوان درمان مستقل برای کاهش وزن باشد. دکتر رضا حشمت در این باره می گوید: طب چینی برای درمان چاقی راهکارهای متنوعی دارد و متناسب با منشا و علت چاقی در افراد یک یا چند تکنیک را در کنار هم برای بیمار تجویز می کند. از دیدگاه طب چینی دلایل مختلفی وجود دارد که افراد چاقی را تجربه می کنند.

طب سوزنی برای درمان چاقی و بی میلی جنسی میل جنسی,درمان,چاقی,نازایی,طب سوزنی

 


گاهی ابتلا به یک بیماری یا اختلال گوارشی موجب چاقی می شود؛ مثلا کمبود انرژی در دستگاه گوارش، کندی متابولیسم، ضعف این دستگاه یا تجمع رطوبت در دستگاه گوارش موجب چاقی فرد می شود و گاهی ممکن است اختلالات موجود در کبد یا نوع مزاج فرد سبب ساز چاقی او باشد. در این شرایط فرد مبتلا به یک یا چند مورد از این اختلال ها ممکن است میزان مواد غذایی متناسب و کالری مناسبی را در هر وعده غذایی دریافت کند اما به دلیل وجود این مشکلات به اضافه وزن و چاقی مبتلا شود.
در این شرایط براساس تشخیص متخصص ابتدا عامل یا عوامل بروز چاقی شناخته و برای درمان آن اقدام می شود. همین امر موجب می شود درمانگران چینی این روش را کارآمدتر از روش های طب مدرن بدانند چون علاوه بر درمان چاقی ریشه های به وجود آمدن آن را نیز درمان می کنند.
طب سوزنی گام اول درمان
در این شیوه بیمار بعد از معاینه طی جلساتی که پزشک برایش معین می کند طب سوزنی دریافت می کند. در این روش بعد از 10 جلسه که عموما یک ماه طول می کشد انتظار می رود بیمار چهار تا شش کیلوگرم وزن کم کند و این روند متناسب با وزن بیمار و میزان کیلویی که باید کم کند، ادامه می یابد. متخصص طب سوزنی در این شیوه روی مردین ها و نقاط خاصی از بدن سوزن می زند که در این شرایط به کنترل اشتهای کاذب فرد کمک می کند و ریزه خواری های او را کاهش می دهد و در عین حال اختلال های احتمالی دستگاه های درونی او را نیز کنترل و درمان می کند.
گاهی ممکن است فرد به دلیل استرس یا افسردگی دچار پرخوری شود که در این شرایط با تشخیص درمانگر علاوه بر نقاط مربوط به چاقی، نقاطی که به افزایش میزان نشاط و آرامش فرد مرتبط است نیز سوزن زده می شود تا کاهش وزن بهتر و سریع تر اتفاق بیفتد. در این صورت به مرور جلسات طب سوزنی از هفته ای سه بار به هفته ای دوبار و در نهایت به ماهی یک بار کاهش می یابد و بیمار دیگر لازم نیست هر ماه و هر هفته سوزن دریافت کند.
درمان چاقی موضعی به روش چینی
چاقی هایی که در ناحیه اندام تحتانی مثل باسن، ران ، بازو، سینه، صورت و غبغب بروز می کند با کمک طب سوزنی تا حدودی قابل کنترل است. بسته به واکنش های بدن بیمار به درمان و میزان چاقی موضعی بین 10 تا 20 جلسه درمانی توصیه می شود. معمولا متخصص بعد از چند جلسه درمانی می تواند تشخیص دهد که آیا موضع مورد نظر به این شیوه درمان پاسخ می دهد یا نه. در این شرایط با تشخیص این موضوع روند درمان برای بیمار تا کسب نتیجه تمدید می شود.
فوت کوزه گری چینی ها برای کاهش وزن
درمانگران طب چینی علاوه بر گیاه درمانی و طب سوزنی از روش های درمانی دیگری برای کاهش وزن استفاده می کنند تا ماندگاری روند درمان را تثبیت کنند. این شیوه ها به اصلاح عملکرد دستگاه های داخلی و بهبود سوخت وساز بدن کمک می کند:
طب فشاری: این روش نیز با اتکا به همان نقاط طب سوزنی و مردین ها به کاهش وزن بیمار کمک می کند. متخصص می تواند با آموزش نکاتی ابتدایی به بیمار از او بخواهد که نقاطی خاص را در طول روز فشار دهد تا در کنار طب سوزنی به تسریع روند درمانش کمک کند.
داروی گیاهی: تجویز برخی از داروهای گیاهی و گیاهان دارویی چینی هم می تواند به تسریع روند کاهش وزن کمک کند اما از آنجا که این گیاهان در حال حاضر در دسترس نیستند درمانگران طب چینی و سوزنی با مشاوره با متخصصان طب سنتی ایران گیاهان دارویی داخل کشور را به بیماران شان توصیه می کنند که تجویز این گیاهان با توجه به طبع و مزاج هر فرد متفاوت است.
تای چی و چی گونگ: هرگونه ورزشی که به بهبود سوخت وساز بدن و کالری سوزی منتهی شود در کنار شیوه هایی درمانی طب رایج و طب سنتی برای کاهش وزن موثر است اما مزیت روش هایی مانند چی گونگ و تای چی این است که در کنار افزایش سوخت وساز بدن به اصلاح جریان انرژی و بهبود عملکرد اندام ها و دستگاه های داخلی مثل دستگاه گوارش، کبد، طحال و سایر اندام هایی که مهم ترین نقش را در کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام دارد، ایفا می کند. این شیوه ها با اصلاح چرخش انرژی در بدن و تخلیه انرژی درونی به سلامت دستگاه های بدن کمک  می کنند.
دانه درمانی:در طب سوزنی گوش و نقاط مختلف آن برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد؛ به این معنی که هر نقطه ای از گوش برای درمان بیماری خاصی است و با ماساژ یا استفاده از سوزن در آن نقطه می توان بیماری مربوطه را درمان کرد. کاهش اشتها و درمان چاقی هم نقطه خاصی در گوش را به خود اختصاص داده که درمانگر با ماساژ آن ناحیه گوش یا استفاده از سوزن می تواند اشتهای فرد را کنترل کرده و چاقی و اضافه وزن را درمان کند. در طب چینی برای تاثیر بهتر این نوع درمان، از دانه گیاه سید (بر وزن سیب) استفاده می کنند؛ یعنی این دانه را به نقطه خاصی از گوش فرد چسبانده و همراه ماساژ، اشتها را کنترل می کنند.
خداحافظی با دیسمنوره، شایع ترین درد زنانه!
دیسمنوره یکی از شایع ترین دردهایی است که زنان در زمان قاعدگی، قبل یا بعد از آن تجربه می کنند. افرادی که از دیسمنوره رنج می برند عموما دردهایی را در بخش پایینی شکم و کمر احساس می کنند که این درد تا پایان آخرین روز قاعدگی آنها را همراهی می کند.
به گفته دکتر حشمت، چینی ها برای درمان این دردها اعتقادی به تجویز داروهای مسکن و تسکین دهنده ها ندارد. آنها بر این باورند که درد خانم ها در دوران قاعدگی به دلیل کاهش میزان انرژی یا به دلیل کاهش میزان جریان گردش خون در بدن یا به دلیل سوءتغذیه و عدم مصرف مواد غذایی مغذی یا بسته بودن کانال های انرژی در مسیر کبد و کلیه است.
این درمانگران بهترین روش درمان چینی برای این دردها را طب سوزنی می دانند. در این شیوه درمانی بیمار پس از دریافت یک تا دو دوره سوزن برای همیشه از شر این دردها راحت می شود. بیمار در صورتی که پنج روز قبل از قاعدگی از این شیوه استفاده کند، بعد از یکی، دو دوره به طور کلی از شر این دردها آسوده می شود.
ماساژدرمانی قدم دوم درمان
تکنیک های فشاردرمانی کف پا توسط متخصص طب فشاری از دیگر راهکارهای طب سنتی چین برای کنترل دردهای زنانه است. بیمار می تواند با یادگیری برخی از این تکنیک ها و اجرای آنها پیش از قاعدگی به کاهش و تسکین دردهای دوران قاعدگی خود کمک کند.
براساس مطالعه ای که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده، 62 درصد از زنانی که از تکنیک های فشاردرمانی یا رفلکسولوژی در روزهای قبل از قاعدگی بهره برده اند، با کاهش محسوس درد در این دوران روبه رو بوده اند یا دردی را در این دوره تجربه نکرده اند.
طب سوزنی یا بوتاکس؟
این روزها یکی از رایج ترین شیوه های درمان چین و چروک در میان بانوان استفاده از بوتاکس است. متخصص در این شیوه با تزریق دارو عصب بیمار را فلج می کند و باعث برطرف شدن چین و چروک ناحیه می شود. چینی ها به جای این شیوه از طب سوزنی استفاده می کنند و به بهبود جریان گردش خون در موضع مورد نظر و باز شدن گره ها و انقباض های عضلانی آن ناحیه کمک می کنند تا چین ها از هم باز شوند. دکتر حشمت درباره روند درمان چین و چروک به سیب سبز می گوید: برای درمان بین 10 تا 15 جلسه درمانی لازم است که به تشخیص پزشک تجویز می شود.

بعد از این دوره برای ماندگاری اثر درمان بیمار هر پنج، شش ماه یک بار به متخصص طب سوزنی مراجعه می کند تا با دریافت سوزن و یادآوری آن به ماندگاری اثرات درمانی کمک کند بدون آنکه نگرانی از بابت عوارض آن وجود داشته باشد. البته این شیوه درمانی بیشتر برای خانم های زیر 40-45 سال موثر است و در شرایطی که چین ها عمیق شده باشند یا روند کلاژن سازی در بدن متوقف شده باشد چندان موثر نیست.
درمان نازایی به سبک چینی ها
مرور مجموعه مقالاتی که درباره طب سنتی چین و درمان ناباروری در نشریات علمی جهان منتشر شده نشان می دهد محبوب ترین شیوه چینی ها برای درمان این مشکل طب گیاهی و طب سوزنی است. در چین بیش از 150 گیاه دارویی مختلف وجود دارد که به صورت مفرد یا ترکیبی فرمول هایی پیچیده اما موثر برای درمان ناباروری در مردان و زنان را ارائه می کنند که برخی از آنها به تایید سازمان بهداشت جهانی رسیده و برخی هنوز در حال بررسی و مطالعه است.
در کنار گیاه درمانی، طب سوزنی نیز در زمینه درمان ناباروری در گروه روش های درمانی موثر در طب چینی یاد شده که برخی از تکنیک های آن در داخل کشور نیز قابل دسترسی است. برای مثال تاثیر طب سوزنی در درمان ناباروری های ناشی از چسبندگی لوله های رحمی یا ناباروری ناشی از التهاب های لگنی آندومتریوز چندان موفق نیست اما به تقویت و بهبود عملکرد تخمدان ها کمک کند یا جریان خونرسانی به آندومتریوز و افزایش ضخامت و پوشش دیواره رحم را موجب شود.
افزایش شانس موفقیت IVF با طب سوزنی
بعد از معاینات و بررسی بیمار در صورتی که مشخص شد دستگاه زنانه به لحاظ ارگانیک در وضعیت طبیعی قرار دارد؛ یعنی چسبندگی در این ناحیه وجود ندارد و در عین حال شرایط آناتومیک رحم و تخمدان ها نیز مناسب است و تغییرات هورمونی هم در شرایط مطلوب قرار دارد اما با این وجود لقاح و بارداری صورت نمی گیرد طب سوزنی می تواند مداخله کند.
دکتر رضا حشمت با اشاره به این مطلب اضافه می کند: استفاده از طب سنتی قبل و همزمان با IVF کمک می کند تا جریان خون در تخمدان ها و رحم بیشتر شود و لانه گزینی بهتر و ماندگارتری انجام شود. در این شرایط بیمار سه، چهار هفته قبل از لقاح آزمایشگاهی خارج رحمی (IVF )یا انتقال تخمک اهدایی طب سوزنی دریافت می کند و شانس باروری خود را افزایش می دهد.
درحقیقت طب سوزنی می تواند در کنار دیگر روش های درمان ناباروری به کار بیاید و به درمان ناباروری کمک کند.
بهبود رهاسازی تخمک با سوزن
یکی از موثرترین روش های درمانی چینی درمان ناباروری هایی است که به دلیل نقصان در رهاسازی تخمک در زنان دیده می شود. در این نوع از ناباروری که تنها ناشی از رهاسازی نامناسب تخمک است طب سوزنی می تواند به عنوان یک درمانگر موفق وارد عمل شود. اما اگر علت ناباروری به دلیل اختلال های موجود در رحم و اندازه آن باشد یا اختلال در ظاهر تخمک باشد، این شیوه نمی تواند درمان مناسبی را ارائه کند.
درمان جوش و آکنه با گوآشادرمانی
درمانگران طب سنتی چین برای درمان برخی از ناراحتی ها و مشکلات پوستی مانند انواع جوش، آکنه و کهیر از گوآشادرمانی، گیاه درمانی، رژیم درمانی و طب سوزنی استفاده می کنند. آنها معتقدند بسیاری از ناراحتی های پوستی به ویژه جوش ها و آکنه ها با عدم تعادل مزاج فرد و گرم شدن طبع همراه است بنابراین در کنار دستورات گیاهی و ارائه رژیم غذایی مناسب با طبع بیمار به تعدیل مزاج او کمک می کنند.
ضمن آنکه با کمک گوآشادرمانی به خروج حرارت از اندام و موضع مورد نظر می پردازند. گوآشا ابزاری است که به کمک آن خراش هایی بسیار سطحی روی پوست بیمار ایجاد می کنند تا از طریق آن بخشی از حرارت موضعی بدن بیمار را تعدیل کنند. از طرفی یکی دیگر از عوامل بروز آکنه و جوش عوامل بیرونی و محیطی مثل استرس، اضطراب یا عدم هماهنگی ترشح هورمون هاست که درمانگران چینی برای درمان آن از طب سوزنی بهره می گیرند.
نسخه ای برای تیرگی دور چشم
سیاهی دور چشم بسیاری از خانم ها را کلافه کرده؛ خصوصا خانم هایی که همه راه های درمان را امتحان کرده اند. لازم است از طب سوزنی در این باره هم بدانید. یکی از دلایل بروز سیاهی های دور چشمی عدم جریان مناسب خون در این ناحیه است. سوزن های طب سوزنی می تواند به بهبود گردش جریان خون دور چشم کمک کند. درحقیقت این سوزن ها باعث از بین رفتن گرفتگی های کانال های انرژی و غذارسانی بهتر به سلول های پوستی می شود.
به این ترتیب خون و انرژی از راکد ماندن خارج شده و به مرور سیاهی و لک های دور چشم از بین می رود. این در حالی است که درمانگران طب سوزنی چین از متدهایی برای درمان اختلال کبد نیز به طور همزمان استفاده می کنند.
تجربه زایمان طبیعی و بدون درد
درد زایمان یکی از بزرگ ترین دلایلی است که زنان را علاقه مند به زایمان غیرطبیعی یا سزارین می کند. همواره متخصصان و پزشکان توصیه می کنند داشتن زایمان طبیعی سلامت مادر و کودک را بیشتر تضمین می کند اما تجربه مادران از زایمان های طبیعی و دردکشیدن آنها موجب شده تا میل عجیبی به سزارین در میان زنان باردار وجود داشته باشد. چینی ها برای کنترل این درد و تشویق بانوان به زایمان طبیعی و بهره مندی از فواید آن برای مادر و نوزاد علاوه بر طب سوزنی از تکنیک هایی استفاده می کنند که دسترسی به آنها در کشورر با مراجعه به متخصصان طب چینی و سوزنی امکان پذیر است.
درمان های کمکی طب چینی
فشاردرمانی
متخصصان فشاردرمانی معتقدند استفاده از این تکنیک در طول دوران بارداری زیر نظر متخصص کمک می کند تا توان مادر افزایش یافته و زایمان طبیعی بدون درد و آرامی را پشت سر بگذارد. این شیوه تنها زمانی که خطر از دست رفتن جنین وجود دارد از سوی متخصصان فشاردرمانی منع شده است در غیر این صورت تحت شرایط عادی استفاده از فشاردرمانی و بهره گیری از ماساژ کف دست و پا کمک زیادی به آرامش مادر و جنین و حفظ تعادل و تندرستی بدن آنها می کند.
 
ماساژ تونیا
از دیدگاه درمانگران طب سنتی چین میزان و شدت دردهایی که مادر حین زایمان تجربه می کند، همگی ناشی از زایمان نیست بلکه دلیل اصلی آن دردهای کهنه و مزمنی است که عضلات، مفاصل و اندام های مادر را در برگرفته است. به عنوان مثال تمامی کوفتگی ها، اسپاسم های عضلانی و گرفتگی آنها می تواند در حین زایمان به افزایش درد مادر منتهی می شود. اما در صورتی که مادر پیش از بارداری و در دوران بارداری ماساژ تونیا را تحت نظارت متخصص دریافت کند و همزمان مراقبت پزشک زنان و متخصص طب چینی را داشته باشد، می تواند زایمانی بدون درد یا با درد بسیار خفیف را تجربه کند.
این گروه برای آنکه بتوانند نیروی زایمان بیشتری داشته باشند می توانند با دریافت ماساژ روی نقاط طب سوزنی نیروی خود را افزایش داده و به این ترتیب زایمان بهتری را تجربه کنند چرا که خود زایمان یک فرآیند انرژی بر و بزرگ است که بخش زیادی از نیروی مادر را به خود اختصاص می دهد. این ماساژ موجب تسهیل خروج جنین و جفت از رحم مادر می شود و در مجموع سلامت مادر و جنین را حین زایمان تضمین می کند.
معجزه طب سوزنی در درمان میگرن
میگرن از جمله دردهایی است که در زنان شایع تر از مردان است و بسیاری از خانم ها با دردهای میگرنی دست و پنجه نرم می کنند؛ سردرد ضربان داری که ممکن است در پیشانی، نواحی گیجگاهی و پشت سر به تدریج شروع شود و تهوع و استفراغ را هم به دنبال داشته باشد. اگر میگرن داشته باشید حتما می دانید که وقتی دردهای میگرنی عود می کند فرد را به استراحت در مکانی تاریک و آرام و بستن سر با دستمال وادار می کند. برخی زنان دردهای میگرنی را فقط در دوران عادت ماهانه تجربه می کنند که شکل بروز این درد در افراد مختلف متفاوت است. دردهای میگرنی با درمان های کلاسیک و درمان با استفاده از طب سوزنی کنترل می شود.
درمان کلاسیک همان پیشگیری از عود بیماری و درمان های دارویی را در برمی گیرد اما بسیاری از بیماران ترجیح می دهند از درمان نوین طب سوزنی بهره بگیرند. سال هاست در چین برای درمان سردردهای میگرنی از طب سوزنی بهره می گیرند به علاوه تحقیقات زیادی تایید کرده که طب سوزنی در درمان سردردهای میگرنی تاثیر مثبت داشته است. طب سوزنی با خونرسانی بیشتر در ناحیه سر، منجر به افزایش اکسیژن و مواد غذایی به این ناحیه از بدن می شود. به علاوه با تاثیر بر سیستم ایجاد آرامش در بدن (یعنی سیستم پاراسمپاتیک)، سبب کاهش استرس، اضطراب و افزایش آرامش فرد می شود و همین موضوع هم تا حد زیادی در درمان دردهای میگرنی موثر است. این نوع درمان از هفته ای سه تا چهار بار آغاز شده و به تدریج کاهش می یابد. تعداد حملات سردرد هم به تدریج و پس از چند جلسه کمتر می شود.
,طب سوزنی برای درمان چاقی و بی میلی جنسی میل جنسی,درمان,چاقی,بدنسازی بانوان

شایعاتی درباره طب چینی که نباید باور کنید
1. برجسته سازی لب و گونه
اگر این روزها با تبلیغاتی مبنی بر برجسته سازی لب، گونه یا سینه با کمک طب چینی یا سوزنی مواجه شدید به آن دل نبندید. امکان برجسته سازی لب با کمک طب سوزنی وجود ندارد و برجسته سازی گونه و سینه با طب سوزنی به ندرت امکان پذیر است چراکه برخلاف کاهش وزن و سایز موضعی، افزایش سایز یا برجسته سازی با کمک طب سوزنی پروسه دشوار و طولانی مدتی را به دنبال دارد.
2. افزایش قد
افزایش قد با کمک طب سوزنی از جمله پروژه هایی است که تحقیقات زیادی درباره آن در حال انجام است و هنوز نتیجه قطعی آن توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر نشده است. با این وجود این شیوه تنها در افرادی که رشد صفحه رشد استخوانی (برای دخترها زیر 17 سال و برای پسرها زیر 18 سال) آنها به پایان نرسیده، موثر است. با این وجود می توان برای این گروه از افراد افزایش قدی بین دو تا پنج سانت را متصور شد.
3. ریزش مو
 درمان ریزش مو با طب سوزنی نیز تنها در یک مورد امکان پذیر است؛ آن هم در شرایطی که علت ریزش مو در فرد ناشی از عوامل بیرونی مانند استرس، اضطراب یا بی خوابی باشد. در این شرایط درمانگر طب سوزنی با درمان اختلال های ذکر شده و تجویز جلسات طب سوزنی به درمان و برطرف شدن ریزش مو کمک می کند چراکه بر اساس گزارش های WHO طب سوزنی درمان استرس و بی خوابی در خط مقدم درمان است.
4. بی میلی جنسی زنان
درمان بی میلی جنسی در زنان نیز از آن دست اختلال هایی است که تنها در یک وضعیت توسط طب سوزنی قابل درمان است. اگر این بی میلی ناشی از ابتلا به افسردگی باشد، طب سوزنی می تواند به عنوان درمان کمکی به آن کمک کند. در این شرایط متخصص طب سوزنی با همراهی روانپزشک و روانشناس می تواند به درمان این نوع بی میلی کمک کند ضمن آنکه هر ورزش نشاط آور از قبیل چی گونگ و تا ی چی نیز می تواند روند درمان را بهترکند.


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سایت تفریحی و خبری خانه خبر (جی10) خوش آمدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20730
  • کل نظرات : 271
  • افراد آنلاین : 15
  • تعداد اعضا : 3948
  • آی پی امروز : 504
  • آی پی دیروز : 280
  • بازدید امروز : 1,830
  • باردید دیروز : 1,494
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 10,231
  • بازدید ماه : 1,830
  • بازدید سال : 244,255
  • بازدید کلی : 9,671,610
  • کدهای اختصاصی
    خانه خبر