loading...
خانه خبر(جی 10)
آخرین ارسال های انجمن
دانشجویان پزشکی بازدید : 995 چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

علی علیه السلام می فرمایند : پوشیده و محفوظ داشتن زن مایه آسایش بیشتر و دوام زیبایى اوست.

بد حجابی پا و جوراب های نازک و بدن و پا نما در جامعه گسترش چشمگیری یافته و بسیاری از اثرات سوء و مخرب آن در غفلت هستند. همواره در محیط های شلوغ، در فروشگاه و بازار، در کوچه و خیابان و .... صحنه ی پاهای بدون جوراب یا جوراب های نازک و جوراب های طرح دار با رنگ های جلب توجه کننده و زنننده خیل عظیمی از نگاه ها را به خود متوجه می سازد، گاهی اوقات حتی خانم های محجبه نیز از جوراب های شیشه ای و نازک که به رنگ های مختلف علی الخصوص رنگ کِرِم یا سفید و جوراب های ساق کوتاه استفاده می کنند، که قطع به یقین منشا آن عدم اطلاع است، معمولا خانم های محجبه به پوشش خود بسیار اهمیت می دهند ولی در انتخاب پوششی مناسب برای پای خود باید دقت لازم را ترتیب دهند مثلا رنگ طوسی یا کرم و یا رنگ سفید چندان اثری در پوشش پا ندارد، شاید اگر جوراب پوشیده نشوند پوست چندان خودنمایی نکند، ولی رنگ هایی که به رنگ پوست نزدیک هستند، به جلب توجه بیشتر کمک می کند.


 

اما در سویی دیگر برخی از زنان و دختران بد حجاب و کم حجاب هم هستند که برای بدن نمایی کردن به نشان دادن پوست سفید و تحریک کننده پای خود به دیگران پرداخته ، معمولا اینگونه افراد هنگام پوشیدن جوراب از کفشی استفاده می کنند که بیشترین حجم را از پا نشان داده و با استفاده از رنگ ها و طرح های جذاب به کاربرده شده در جوراب خود نگاه هایی را به سمت خود جلب می کنند.

این چند وقت کفش های زنانه ای مد شده است که طراحی آن روی پا را کاملا مشخص می سازد و گاه باید بدون جوراب مورد استفاده قرار گیرد و یا فقط با جوراب های نازک و جلب توجه کننده ست می شوند. موارد زیادی از پاهای عریان بانوان و استفاده از جوراب نازک در نزدیکی ما مشاهده می شود : از دختری که تازه به سن تکلیف رسیده ، دختران دانشگاهی و مدرسه ای، بانوی جوان تازه ازدواج کرده ، خانم معلم و پرستار تا زنان میانسال ، حتی در مکان های زیارتی بعضا افرادی دیده می شوند که آگاهانه یا بدون غرض موجب انجام دادن گناه می شوند، زیارت مستحب است اما حجاب از واجبات، پس واجب را فدای مستحب نکنید.

امام علی(علیه السلام) می فرمایند : ظاهر می شوند در آخرالزّمان که بدترین زمان هاست، زنانی که در عین لباس پوشیدن لخت و عور هستند.

 گاهی غفلت و عدم آگاهی ما موجب بروز بسیاری از ناهنجاری ها و مشکلات برای خود و دیگران می شود، وقتی که از بعضی از افراد در رابطه با الزام پوشش پا در مقابل نامحرم سوال می کنیم با تعجب می گویند: واجبه ؟ جوراب بپوشیم؟!!!، این نشان از بی اطلاعی ما نسبت به مهم ترین راهکار های زندگی مان دارد، حجابی که در اسلام برای زن به عنوان یک ارزش است

 برای زن حکم شرعی پوشیدن جوراب از نظر مراجع عظام تقلید چنین است :

سوال: آیا پوشاندن روی پا در مقابل نامحرم واجب است؟

امام خمینی (ره(
باید پاها را از نامحرم بپوشاند.(1)

آیت الله اراکی (ره)
پوشاندن روی پا در مقابل نامحرم واجب است.(2)

آیت الله بهجت (ره(
بسمه تعالی، بله، واجب است.(3)

آیت الله تبریزی (ره(
بسمه تعالی. بنابر احتیاط وجوبی لازم است. والله العالم.(4)
آیت الله خامنه ای (دام ظلّه(
بله. واجب است.(5)

آیت الله سیستانی (دام ظلّه(
پاها را باید از نامحرم بپوشاند.(6)

آیت الله شبیری زنجانی (دام ظلّه(
باسمه تعالی. بلی واجب است.(7)

آیت الله فاضل لنکرانی (ره(
بلی زن باید پای خود را از نامحرم بپوشاند.(8)

آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه(
در صورتی که منشأ فسادی شود پوشانیدن آن لازمست.(9)

آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه(
بسمه تعالی. بلی واجب است بپوشاند.(10)

آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه(
پوشاندن روی پا مطلقاً واجب است.(11)                                 

 

 

حضرت علی(ع) فرمودند: بر شما باد بر پوشیدن لباس ضخیم؛ چرا که هرکس لباسش نازک باشد، دینش نازک است 

 سوال : پوشیدن جوراب نازک در انظار عمومی چه حکمی دارد؟

امام خمینی (ره) : جوراب های نازک که پوست پا نمایان باشد حکم پوشش ندارند و خانم ها باید از پوشیدن این گونه جوراب ها در مقابل نا محرم اجتناب کنند. (12)

آیت ا... اراکی : جوراب های نازک که پوست پا نمایان باشد حکم پوشش ندارد و خانم ها باید از پوشیدن این گونه جوراب ها در مقابل نا محرم اجتناب کنند. (13)

آیت ا... تبریزی : اگر ساق پا پیدا باشد جایز نیست بلکه اگر خود پا هم پیدا باشد اشکال دارد.(14)

آیت ا... صافی گلپایگانی : پوشیدن جوراب نازک در انظار عمومی جایز نیست.(15)

آیت ا... فاضل لنکرانی : جوراب های نازک که پوست پا نمایان باشد حکم پوشش ندارند و خانم ها باید از پوشیدن این گونه جوراب ها در مقابل نا محرم اجتناب کنند. .(16)

آیت ا... گلپایگانی : جوراب های نازک که پوست پا نمایان باشد حکم پوشش ندارند و خانم ها باید از پوشیدن این گونه جوراب ها در مقابل نا محرم اجتناب کنند. (17)

آیت ا... مکارم شیرازی : پوشیدن جوراب های نازک ، اگر پا در آن پیدا باشد جایز نیست.(18)

سوال : پوشيدن جورابهايي كه به رنگ پوست مي باشد و نامحرم از دور فكر مي كند كه پوست بدنمان بيرون است ولي چنين نيست چه حكمي دارد؟

پاسخ: پوشيدن چيزي كه از جهت رنگ يا شكل و يا نحوه پوشيدن، باعث توجه اجنبي شود و موجب فساد و ارتكاب حرام گردد جايز نيست. (19)

پیامبر اسلام بعد از ماجرای معراج به خاطر بی حجابی زنان و عذاب هایی که در آخرت مشمول آنان می شود گریست و در روایتی یکی از عوامل هلاکت  زنان را لباس نازک بر شمرد.

زنان باید ازپوشیدن لباس های نازک امتناع کنند، جورابی را برای خود انتخاب کنید که از ضخامت لازم برخوردار بوده و رنگ آن کمترین جلب توجه را بنماید!، دختران و زنانی که با پای عریان و یا جوراب های نازک در برابر نامحرم و در ملا عام قرار می گیرند اغلب م گویند که چه کسی به پا یا جوراب من توجه می کند؟

باید گفت جنس مخالف توجه زیادی بر کل بدن یک دختر یا زن دارد، بدن زن ظریف است و مشاهده پوست زنان می تواند اثر زیادی در تحریک جنسی داشته باشد و در اکثر مردان و پسر ها دیدن عضوی از بدن دختر یا زن که عریان و پوشیده نیست لذت بخش است، گاهی مشاهده پوست پا، باعث برانگیخته شدن و بیشتر شدن شهوت جنسی در مردان و پسر ها می شود. خودمانی بگویم در بعضی پسرها قوه تخیل جنسی زیادی وجود دارد و زمانی که پای برهنه و بدون جوراب و رنگ های تحریک کننده در قالب جوراب های نازک زنان و دختران را می بینند می توانند تا آخرش را حدس زده و ..... بپیمایند!!!!

برای برخی باور این که پای زنان و دختران تحریک کننده است کمی مشکل است، بعضی می گویند که پا یک عضو عادی است و نپوشیدن آن مشکلی ندارد در حالی که اندام پا مانند دیگر اندام های زن باید پوشیده شود

تمام بدن زن از لطافت خدادادی برخوردار است که مرد با یک نگاه می تواند منقلب شود و پوست پا و جوراب های نازک گاه نقش به سزایی در جلوه و زیبایی اندام زن دارد و این جلوه و زیبایی که باید در اختیار شوهر قرار گیرد، متاسفانه مورد سوء استفاده عموم قرار می گیرد، گاهی این صحنه های شهوانی در ذهن مرد یا پسر می ماند، بعضی از پسرها که دچار انحرافات جنسی هستند یا که شرایط ازدواج را دارا نمی باشند بالاجبار به تخیلات جنسی روی آورده و خدایی ناکرده به گناه کبیره خود ارضایی مبتلا می شوند.

باید به داشتن دینی مانند اسلام افتخار کرد و بالید، دینی که تک تک جزئیات رسیدن به سعادت را برای ما به ارمغان آورده است و بی دلیل نیست که اسلام پوشیدن جوراب را واجب و استفاده از جوراب های نازک و مهیج و تحریک کننده را منع کرده است.

 امام صادق ـ عليه السلام ـ مي فرمايد: چه بسا نگاه هايي كه غصه هاي طولاني را در پي دارد .

چشم قوي ترين ابزار در دریافت تحرکات حسي و دل بعد از نگاه به كار مي افتد يعني آنچه را ديده ، مي بيند ، دل طلب مي كند و چون امكان رسيدن به آنچه ديده شده فراهم نمي شود ؛ افسردگي و رنجوري عايد انسان مي شود . گاهی اوقات این چشم چرانی ها باعث بالا رفتن توقع ما نسبت به مسائلی که در آینده با آنان برخورد می کنیم خواهد شد و در آینده می تواند مشکلات غیر قابل بازگشت و جبرانی برای ما بوجود آورد.

در قرآن به مردان سفارش شده که چشم های خود را از نامحرم فروببندند و پاکدامنی پیشه کنند که این کار برای آنان بهتر است و از زنان خواسته تا خود را از نگاه های هوس آلود حفظ کنند. 

هر كه باشد نظرش در پي ناموس كسان      پي ناموس وي افتد نظر بوالهوسان

گاه برخی از جوانان پاک این سرزمین نگاه شان به این صحنه های تحریک آمیز می افتد که براي گريز از خطر آلوده شدن و رهايي از دام شيطان هنگام رو به رو شدن با نامحرم، علی علیه السلام در قالب حدیثی زیبا می فرمایند :

    اگر يكي از شما زني را ديد و خوشش آمد، چشم از او برداشته، نزد همسر خود رود كه آنچه او ديده است، همسرش نيز دارد و مواظب باشد كه شيطان را بر دل خويش راه ندهد و آن كه متأهل نيست، دو ركعت نماز بخواند و خدا را زياد سپاس گويد و صلوات بر پيامبر و خاندانش فرستد، آنگاه از فضل خدا بخواهد و خدا نيز با رحمت خويش او را از راه مباح بي نياز مي گرداند .

از دختران و زنان محترم و مسلمان ایرانی خواهشمند است : با رعایت حجاب و پوشش کامل در برابر نامحرم، به سعادت و رستگاری خود کمک کنند، بله درست است حتی پای برهنه شما نیز می توانند تحریک کننده و بعضی را دچار آزار و انحراف کند نسبت به پوشش پا زین پس نگاهی دگرگون داشته باشند و با رعایت مسائلی همچون : پوشیدن جوراب ضخیم و تیره رنگ به مصونیت خود در برابر چشم های هرزه بیافزایند، سیره ی حضرت زهرا دوری از روبرویی با نامحرم و رعایت حجاب و حیا بوده و ما باید از این الگوی برتر پیروی کنیم.

از پسرها و مردان مومن هم خواهشمندیم که به توصیه قرآن که همان فروبستن چشم ها از نامحرم است عمل کرده، نگاه های هوس آلود و حرام تیری است از جانب شیطان به چشم شما، این نگاه های حرام برخی از سعادت ها و نعمات را صلب خواهد کرد، امروز به ناموس مردم نگاه می کنی! فردا ناموست را دید می زنند! شکی در این نیست و نخواهد بود. علی علیه السلام به زنان جوان سلام نمی کردند، زیرا که می ترسیدند که موجب نارضایتی خداوند قرار بگیرند، ما پسرها و مردها نیز باید مانند ایشان کنترل چشم های خویش را در دست داشته باشیم.

قابل توجه بعضی از دوستان : بحث در این مقاله، عمل به وظیفه شرعی و جلوگیری از بوجود آمدن مشکلات بعدی است و به فیتیش و اختلالات و بیماری ها و سلایق جنسی اشاره ای نکردیم، امید است که بحث مورد پسند کاربران و دوستان قرار گیرد. منتظر انتقادات و پیشنهادات شما در رابطه با این پست ویژه خواهیم بود.

 

 

 

منابع :

1.     استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم(

2.     العروة الوثقی، 1378، ج1، ص414، با استفاده از فصل فی الستر و الساتر المسائل الواضحه.
1373
، ج 2، ص 91، احکام النظر با استفاده از م 2449

3.     استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم(

4.     همان

5.     همان

6.     مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، 1383، ج 3، ص 112 فقه برای غرب نشدی شان، 1382، ص 301، با استفاده از م497

7.     استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم(

8.     همان

9.     همان

10.همان

11.منهاج الصالحین، 1386، ج 3، ص 293، با استفاده از م 1233 توضیح المسائل، 1379، ص 666، با استفاده از م 2499 و پاسخ دریافتی از دفتر معظم له

12.(احکام روابط زن و مرد، ص114،م120)

13.همان

14..(استفتائات جدید، ج2، ص372، س1550)

15..(جامع الاحکام ، ج2،‌ص165،س1692)

16.(احکام روابط زن و مرد، ص114،م120)

17.همان

18.(استفتائات جدید، ج2،ص77،س154)

19.(ترجمه اجوبه الاستفتاآت مقام معظم رهبري، ص 305، س 1367)

http://namzadan.rzb.ir/post/6

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سایت تفریحی و خبری خانه خبر (جی10) خوش آمدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20730
  • کل نظرات : 271
  • افراد آنلاین : 19
  • تعداد اعضا : 3948
  • آی پی امروز : 136
  • آی پی دیروز : 280
  • بازدید امروز : 356
  • باردید دیروز : 1,494
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 8,757
  • بازدید ماه : 356
  • بازدید سال : 242,781
  • بازدید کلی : 9,670,136
  • کدهای اختصاصی
    خانه خبر